LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

5 jan 2020

ANA MOURA, BRANKO EN CONAN OSIRIS: ODE AAN 2020
ANA MOURA, BRANKO E CONAN OSIRIS: ODE AO 2020
Ana Moura werkt op de single Vinte Vinte samen met Branko, DJ en producer, en Conan Osiris, die Portugal vertegenwoordigde op het Eurovisie Songfestival 2019. Alles begon met een uitdaging van ontwerper Luís Carvalho aan fado-zangeres Ana Moura. Het doel was om een nummer te maken om de editie 2019 van de modeshow Moda Lisboa af te sluiten. Het bracht haar ertoe Branko en Conan Osiris uit te nodigen om zich op een geïnspireerde namiddag in de studio op te sluiten en deze ode aan het nieuwe jaar te creëren.
No single Vinte Vinte Ana Moura junta-se a Branko, DJ e produtor, e a Conan Osiris, que representou Portugal no Festival Eurovisão da Canção 2019. Tudo começou com um desafio colocado pelo estilista Luís Carvalho à fadista Ana Moura. O objetivo era criar um tema para encerrar o desfile da edição de 2019 do Moda Lisboa. Levou-a a convidar Branko e Conan Osiris a fecharem-se no estúdio durante uma tarde inspirada e criar esta ode ao novo ano.
Vinte Vinte eert het ritme van de traditionele Portugese muziek, door de ritmische patronen van de chula (traditionele muziekvorm en dans uit de Alto Douro) te herzien, bij te werken en naar 2020 te tillen, dank zij de productie van Branko. De tekst van Conan Osiris -in wat zijn eerste muzikale samenwerking is- en de beats van de Enchufada studio's bieden Ana Moura en Conan Osiris de basis voor een vocale prestatie die naar de toekomst kijkt met een 20/20 visie.
Vinte Vinte celebra os ritmos da música tradicional portuguesa, revisitando os padrões rítmicos da chula (género musical e dança tradicional do Alto Douro) que são atualizados e trazidos para 2020 através da produção de Branko. A letra de autoria de Conan Osiris -naquela que é a sua primeira colaboração musical- e as batidas saídas do estúdio da Enchufada oferecem a Ana Moura e Conan Osiris a base para uma prestação vocal que olha para o futuro com visão 20/20.

VINTE VINTE
Vi o amor no mais doce lamento
Vi uma flor a bailar com o vento
Vi na areia o barco onde tu vieste
E a tua boca de amora silvestre

Ai porque vejo tanto
Ai quero arrancar este pranto

Vi a minha vida na boca de um lobo
Vi a despedida no bico um corvo
Vi na areia o barco onde tu vieste
E a tua boca de amora silvestre

O 20 que eu quero
Não é o tempo que eu espero e
Não é "eu tento se der" e
O pensamento a tolher e
Não é o vento sequer
A bater noutra mulher
Não é a filha dum pai a
Pôr uma mãe a morrer

Visão 2020 com 20 no teste
Detestado na tuga, carinha de peste
Pano na cabeça e boa veste, Isabel
Silvestre do Sul, não sei quem me enceste

Eu juro eu vejo bem
Eu via-te nos barcos a chorar também
Eu juro eu beijo bem
Mas o beijo que era teu eu não dou a mais ninguém

Ai porque vejo tanto
Ai quero arrancar este pranto
© Letra: Conan Osiris
TWINTIG TWINTIG
Ik zag liefde in het zachtste gekreun
Ik zag een bloem wiegen in de wind
Ik zag in het zand de boot waarmee je kwam
En jouw mond als wilde moerbei

Ach, omdat ik zoveel zie
Ach, wil ik deze weeklacht aanheffen

Ik zag mijn leven in de muil van een wolf
Ik zag het afscheid in de bek van een kraai
Ik zag in het zand de boot waarmee je kwam
En jouw mond als wilde moerbei

De 20 die ik wil
Is niet de tijd die ik wacht en
Is niet "ik probeer of het lukt" noch
Een mening die verstart en
Zeker niet de wind die
Op een andere vrouw bonkt
Het is niet de dochter van een vader die
Een moeder laat sterven

Visie 2020 met 20 op het rapport
Gehekeld in Portugal, leuk smoeltje
Hoofddoek en mooi kleed, Isabel
Zuiderse Sylvester, ik weet niet wie me inpakt

Ik zweer dat ik het goed zie
Ik zag ook jou huilen bij de boten
Ik zweer dat ik goed kus
Maar een kus als de jouwe gaf ik aan niemand anders

Ach, omdat ik zoveel zie
Ach, wil ik deze weeklacht aanheffen
© Tekst: Conan Osiris - eigen vertaling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten