LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

19 nov 2018

ALS UNDERGROUND TRADITIONELE MUZIEK ONTMOET
QUANDO UNDERGROUND ENCONTRA MÚSICA TRADICIONAL
"De Portugees Gonçalo Cardoso, alias Gonzo, runt nu al een paar jaar het magische 'Discrepant' label, dat zijn eigen speciale plek in de internationale undergroundscene heeft verworven.
"Há alguns anos que o Português Gonçalo Cardoso, também conhecido por Gonzo, é dono de seu próprio selo fonográfico mágico 'Discrepant', que ganhou o seu próprio lugar especial na cena underground internacional.

Antologia de Música Atípica Portuguesa’ is een serie die zich toespitst op nieuwe en atypische stromingen binnen de Portugese muziek met een (on)karakteristieke voet in de oude muzikale tradities van het land. Met als doelstelling om de geschiedenis te herevalueren, clichés te ontkrachten en vooral ruimte te laten voor een nieuwe wind. Hiervoor heeft Gonzo een aantal hedendaagse Portugese artiesten uit de onderstroom gevraagd hun visie te delen via herbewerkingen, herinterpretaties of originele composities geïnspireerd op oude muziekstukken. In dit eerste deel van de serie worden de werkliederen van het landelijke noorden en droge zuiden van Portugal verkend, tussen zee en pastorale weide.
'Antologia de Música Atípica Portuguesa' é uma série que se concentra em movimentos novos e incomuns na música Portuguesa com o pé (a)típico nas antigas tradições musicais do país. Com o objetivo de reavaliar a história, enfraquecer clichés e sobretudo dar espaço a um vento novo. Por isso Gonzo pediu alguns artistas contemporâneos portugueses do corrente subjacente para partilhar a visão através de retrabalhos, reinterpretações ou composições originais inspirados em obras musicais antigas. Nesta primeira parte da série são exploradas as canções de trabalho do norte rural e do sul seca de Portugal, entre o mar e o prado pastoral.
De opener ‘Antiplot’ van Live Low zet direct de toon via bezwerende spirituele vrouwenzang op trage tikken. De pastorale spirituele zang in ‘O Espatelar do Linho’ van Negra Branca, alias Marlene Ribeiro van Gnod, wordt bijgestaan door zachte trillingen en een melodie uit een warm synthesizerorgel. ‘Cicuda’ is gemoedelijke freejazz van het duo EITR (Pedro Lopes & Pedro Sousa) en in ‘Bocadinho de Alentejo’ door Luar Domatrix (Rodolfo Brito van Yong Yong) horen we natuurgeluiden naast werkklanken en een zingende mannenstem. Gonzo zelf brengt met ‘Agora Baixou o Sol’ een geweldige compositie met esoterische mannenzang op melodieuze drones en een vrouwelijke variant in ‘Já nem Gritam no Calvario’. Verder zijn er uiteenlopende composities door Tiago Morais Morgado, Filipe Felizardo en Von Calhau die ons wat minder smaken. Peter Forrest (alias Pedro Silva) brengt nog een mytische exploratie van het vergeten werklied ‘A Maria Cavaca’, waarop de meeluisterende Portugese levenspartner prompt moest lachen door het aandoenlijke verhaal en intonatie van het oude echtpaar over hun vee. Van deze serie zullen nog meerdere delen volgen, we kijken al smachtend uit naar de volgende."
(Bron: www.gonzocircus.com).
O tema inicial 'Antiplot' de Live Low dá o tom através de uma canção feminina fascinante e espiritual em tique-taque lento. O canto espiritual pastoral em 'O Espatelar do Linho' de Negra Branca, também conhecida como Marlene Ribeiro dos Gnod, é suportado por vibrações suaves e uma melodia de órgão sintetizador caloroso. 'Cicuda' é free jazz acolhedor do duo EITR (Pedro Lopes e Pedro Sousa) e em 'Bocadinho de Alentejo' por Luar Domatrix (Rodolfo Brito dos Yong Yong), ouvimos sons naturais com sons de trabalho e uma voz masculina cantando. O próprio Gonzo apresenta com 'Agora Baixou O Sol' uma grande composição com vocais masculinos esotéricos sobre drones melódicos e uma variante feminina em 'Já nem Gritam no Calvario'. A seguir há várias composições por Tiago Morais Morgado, Filipe Felizardo e Von Calhau dos quais não gostámos tanto. Peter Forrest (também conhecido como Pedro Silva) apresenta uma exploração mítica da canção de trabalho esquecida 'A Maria Cavaca', da qual a minha companheira da vida Portuguesa escutando prontamente riu-se, pela história comovente e a entonação do velho casal no seu gado. Vão seguir mais volumes desta série, já estamos ansiosamente à espera do próximo."
(Bron: www.gonzocircus.com).

Ik besef dat dit niet meteen de meest toegankelijke muziek is, maar toch loont het de moeite om de plaat te ontdekken. Gonzo vermeldt op de cover dat het album werd geïnspireerd door het werk van Michel Giacometti, een etnoloog afkomstig van het eiland Corsica, die tussen 1959 en 1990 traditionele Portugese muziek verzamelde, bestudeerde en verspreidde. Een fundamentele figuur in de Portugese etnologie wiens cinematografische werk ook een essentiële referentie vormt om het Portugal van de twintigste eeuw te kennen en na te denken over het parcours van de hedendaagse Portugese identiteit.
Dou me conta que não é a música mais acessível, mas ainda vale a pena descobrir o disco. Gonzo menciona na capa que o álbum foi inspirado pelo trabalho de Michel Giacometti, um etnólogo, natural da ilha da Córsega, que, entre 1959 e 1990, recolheu, estudou e divulgou a música tradicional portuguesa. Figura fundamental da etnologia portuguesa, a sua obra cinematográfica constitui também uma referência incontornável para conhecer o Portugal do seculo XX e refletir sobre os percursos da identidade portuguesa nos dias de hoje.

2 opmerkingen: