LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

19 mrt 2013

PESSOA EN ‘BRUGGE LETTERSTAD’

PESSOA E ‘BRUGES CIDADE DE LETRAS’

René Rosseel
Aansluitend op de voorstelling van ‘Brugge Letterstad’ (zie item 2/3/2013) bladerde ik nog eens in de catalogus die werd uitgegeven voor het project ‘Een stad vol letters’ in 2002.
Blijkt dat Fernando Pessoa ook kalligrafisch aanwezig was in Brugge.
In 1995 organiseerde Jan Broes zijn vijfde internationale tentoonstelling van hedendaagse kalligrafie. Aan de deelnemende artiesten vroeg hij om ook een werk te maken met een opgelegd thema en dat was toen ‘Het heilige instinkt geen theorieën te hebben’, een fragment uit het ‘Boek der rusteloosheid’ van Pessoa. Hierbij de versie die René Rosseel maakte in steen.
Uit ‘Tabacaria’ haalde Goedele Soetewey de inleiding  voor dit ontwerp (met tekst in portugees en nederlands).
Goedele Soetwey
Após a apresentação do projeto ‘Bruges, Cidade de Letras’ (ver item de 2/3/2013) passei de novo a vista no catálogo que foi emitido para o projeto ‘Uma cidade cheia de letras’ em 2002.

Acontece que Fernando Pessoa também estava presente de maneira caligráfica em Bruges.
Em janeiro de 1995 Jan Broes organizou a sua quinta exposição internacional da caligrafia contemporânea. Pediu os artistas participantes criar também uma obra com tema obrigatório que era ‘Het heilige instinkt geen theorieën te hebben’ (‘O instinto sagrado não ter teorias’), um fragmento do ‘Livro do Desassossego’ de Pessoa. Acima a versão feito por René Rosseel, em pedra.
Goedele Soetewey usou a introdução de ‘Tabacaria’ para este desenho (com o texto em Português e Neerlandês).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten