LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

25 mrt 2013

20 JAAR ‘ESTAMINET SOETKIN’
‘ESTAMINET SOETKIN’ TEM 20 ANOS

Deze steen maakte ik voor Ingrid en haar dochter Sarah die in Damme het 20-jarig bestaan vieren van hun eetcafé.
Begin 1993 openden Ingrid, haar inmiddels overleden echtgenoot Patrick en dochter Sarah deze brasserie ‘aan de brug’ in Damme.
‘Estaminet Soetkin’ verwijst uiteraard naar de moeder van Tijl Uilenspiegel, de vrijzinnige volksheld die door Charles De Coster in Damme gesitueerd werd in zijn meesterlijke ‘Legende van Tijl Uilenspiegel en Lamme Goedzak’.
Het werd echter ook een nieuwe naam voor een historisch pand, gesitueerd aan de middeleeuwse Korenmarkt die verdween toen Napoleon in 1810 de Damse Vaart liet uitgraven. Vroeger was de zaak gekend als ‘Café Batavia’, uitgebaat door Franciscus De Roo die hier tevens brugdraaier was en hiervoor tol ontving.


Gravei esta pedra para Ingrid e a sua filha Sarah que celebram o 20º aniversário do seu café-restaurante em Damme.
No início de 1993 Ingrid, o seu marido Patrick (já falecido) e a sua filha Sarah abriram esta brasserie ‘à ponte’ em Damme. 
‘Estaminet Soetkin’ obviamente se refere à mãe de Tijl Ulenspiegel, o herói do povo liberal que foi localizado em Damme por Charles De Coster na sua magistral ‘Lenda de Ulenspiegel’.
Também é um novo nome para um edifício histórico, situado no Korenmarkt medieval que desapareceu em 1810, quando Napoleão mandou escavar o canal Bruges-Damme. Anteriormente o estabelecimento era conhecido como ‘Café Batávia’, dirigido por Franciscus De Roo, que também era operador da ponte e cobria a portagem.
www.estaminet soetkin
Toen was het nog Café Batavia
Antigamente era o Café Batavia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten