LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

30 nov 2021

 STICHTING SARA CARREIRA STEUNT JONG TALENT

ASSOCIAÇÃO SARA CARREIRA APOIA TALENTOS JOVENS
Sara Carreira (1999-2020) was een Portugese zangeres-actrice, dochter van zanger Tony Carreira en jongere zus van collega-zangers David en Mickael Carreira. Op 12-jarige leeftijd stond ze voor het eerst op een podium, met haar vader in het Pavilhão Atlântico in Lissabon en ze bracht ondertussen een eerste single uit, 'Gosto de Ti', samen met haar broer David, begon haar solocarrière met de single 'Vou Ficar' en bracht het album 'Metade' uit. Ze gaf stem aan een personage in een animatiefilm, was één van de deelnemers aan het televisieprogramma 'A Máscara', en was klaar om voor een carrière als actrice te gaan. Sara zou in 2021 figureren in één van de soapseries op de televisie zender SIC, toen het noodlot toesloeg. In december 2020, slechts 21 jaar oud, stierf Sara bij een zwaar auto-ongeval terwijl ze terugkeerde van een verjaardagsfeestje met haar vriend Ivo Lucas, zanger en acteur..
Sara Carreira (1999-2020) era uma cantora-atriz portuguesa, filha do cantor Tony Carreira e irmã mais nova dos colegas cantores David e Mickael Carreira. Aos 12 anos estreou-se em palco, com o pai, no Pavilhão Atlântico em Lisboa e desde então lançou o primeiro single com o irmão David, 'Gosto de Ti', iniciou sua carreira solo com o single 'Vou Ficar' e lançou o álbum 'Metade'. Deu voz a uma personagem num filme de animação, foi uma das concorrentes do programa de televisão, 'A Máscara', e estava pronta para apostar na carreira de atriz. Sara entraria em uma das novelas da SIC em 2021, quando aconteceu a tragédia. Em dezembro de 2020, com apenas 21 anos de idade, Sara faleceu num grave acidente de viação quando voltava de uma festa de aniversário com o seu namorado Ivo Lucas, cantor e ator. 

Zes maanden na de tragedie kondigde de familie Carreira de oprichting aan van de Sara Carreira Stichting, een manier om de jonge zangeres te eren, met als belangrijkste missie kinderen en jongeren met weinig middelen te ondersteunen om hun dromen te vervullen, door het toekennen van beurzen hen te laten evolueren en helpen tijdens hun opleiding. Het nummer 'Leva-me a Viajar' werd ook gepresenteerd als hymne van de Stichting Sara Carreira, uitgebracht op 21 mei, symbolisch gekozen in directe analogie met de leeftijd van de zangeres. Het is een mooie song, subliem vertolkt door de jonge zangeres, die de bedoeling had het in die maand uit te brengen.
Seis meses depois da tragédia a família Carreira anunciou a criação da Associação Sara Carreira, uma forma de homenagear a jovem cantora e que terá como principal missão apoiar crianças e jovens com poucos recursos na concretização dos seus sonhos, fazendo-os evoluir e apoiando-os ao longo da sua formação através da atribuição de bolsas de estudo. Também foi apresentado o tema 'Leva-me a Viajar' como o hino da Associação Sara Carreira, lançado no dia 21 de maio,  simbolicamente escolhido numa analogia direta à idade da cantora. É uma belíssima canção, interpretada de forma sublime pela jovem cantora, que tinha a intenção de  editar o tema neste mês.
Vorige week werd een nieuwe versie voorgesteld, met interpretatie door verschillende artiesten. De vader Tony Carreira, de broers David en Mickael Carreira, evenals  Kátia Guerreiro, Bárbara Tinoco, Diogo Piçarra, Anjos, Nélson Évora, Paulo de Carvalho, Ivo Lucas, Aurea, Mariza, onder anderen. De video "schetst de intense sfeer tijdens de opnames, met al degenen die hebben deelgenomen aan deze herinterpretatie", zo luidt een verklaring, waarbij wordt opgemerkt dat de opbrengsten in hun geheel naar de Stichting zullen terugvloeien. De Stichting Sara Carreira heeft onlangs 21 beurzen toegekend aan jongeren en kinderen met bewezen talenten in verschillende disciplines.
Na semana passada foi apresentado numa nova versão com vários artistas a interpretá-lo. O pai Tony Carreira, os irmãos David e Mickael Carreira, bem como Kátia Guerreiro, Bárbara Tinoco, Diogo Piçarra, Anjos, Nélson Évora Paulo de Carvalho, Ivo Lucas, Aurea, Mariza, entre outros. 
O videoclip “retrata o ambiente vivido durante as gravações, com todos os que participaram nesta reinterpretação”, é referido em comunicado, salientando que os direitos gerados reverterão na sua totalidade para a Associação. Recentemente a Associação Sara Carreira atribuiu 21 bolsas de estudo a jovens e crianças com comprovados talentos em diferentes áreas.
Eu não sinto o teu amor e o meu/Ik voel jouw liefde niet, noch de mijne
Só penso em ti/Ik denk alleen aan jou
Sem, saber que és tu quem/Zonder te weten dat jij het bent
Partiu p’ra bem, longe de mim/Die voorgoed ging, ver weg van mij
Mas faltam-me as palavras/Maar woorden kom ik tekort
’Pra saber como está/Om te weten hoe het met jou gaat
Evito as chamadas que me fazes chegar/Ik vermijd jouw telefoontjes

Leva-me a viajar sem sequer pensar/Neem me mee op reis, zonder nadenken
Se estamos nisto ou não/Of we er voor gaan of niet
Se o coração deixar/Of het hart ons volgt
Eu espero por ti, sem saber/Ik wacht op jou, onwetend
Se isto é amor ou não/Of dit al dan niet liefde is

Tu, tu, que evitas o meu amor/Jij, jij, die mijn liefde ontwijkt
E tudo o que eu te dou/En alles wat ik jou gaf
Mas tu queres mais de mim/Maar je wil meer van mij

Mas eu, eu deixo-me levar/Maar ik, ik laat me meevoeren
Ou deixo-me enganar/Of laat me voor de gek houden
Só p’ra estar mais perto de ti/
Gewoon om dichter bij jou te zijn
© Tekst/Letra: Sara Carreira - eigen vertaling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten