MARIA
MENDES COMBINA FADO E JAZZ
Maria
Mendes is jazz-zangeres, in hart en nieren. Ze
studeerde in New York, Brussel, Rotterdam en Porto en haar talent en
werk werd geprezen door muzikale legendes als Quincy Jones en Hermeto
Pascoal. Maar
voor haar nieuwe album
'Close to me'
verkende ze een ander genre, de fado uit haar moederland, en gaf dat
een geheel eigen bewerking.
Het resultaat is verrassend en verfrissend, met als gasten de bekende
Amerikaanse producer/pianist John Beasley en het Metropole Orkest,
het grootste symfonisch
jazz orkest ter wereld en in
het bezit
van 3 Grammy's
(18 nominaties).
Maria
Mendes tem o coração e alma no Jazz. Estudou em Nova Iorque,
Bruxelas, Roterdão e Porto e o seu talento e trabalho foram
elogiados por lendas musicais como Quincy Jones e Hermeto Pascoal. No
entanto, para
o seu novo disco
'Close to me',
Mendes explorou um género
musical completamente diferente daquele que lhe é tão próprio, o
Fado,
partindo de uma interpretação própria.
O
resultado é surpreendente e refrescante,
tendo
como convidados o famoso produtor/pianista Americano John Beasley e a
maior orquestra sinfônica de jazz do mundo, detentora de 3 Grammys
(18 nomeações), a Metropole Orkest.
“Het
is géén fado”,
benadrukt ze meteen. “Ik
heb alleen de muziek en poëzie ervan gebruikt, maar daar een
volledig eigen interpretatie van gemaakt, met nieuwe arrangementen.”
Daarnaast scheef ze eigen stukken, allemaal in de geest van het genre
van
haar
moederland.
Het
herwerken van de fado's vormt "Een
symfonische jazz-benadering van fado",
dat is heel in het kort hoe zangeres en zangeres
Maria Mendes de muziek op haar nieuwe album omschrijft.
“Não
é fado”,
enfatiza imediatamente, “somente
usei a melodia e a poesia, mas fiz uma interpretação muito pessoal
com novos arranjos e orquestrações.”
Além disso, Mendes compôs canções com uma sonoridade moderna,
prestando assim a sua homenagem ao Fado.
As adaptações de fados, nunca antes feitas para Jazz, são “Uma
abordagem jazzista
e sinfónica ao Fado”,
é como, resumidamente, a cantora descreve a música do seu novo
disco.
Maria
Mendes brengt
naast drie eigen nummers en een fado voor haar geschreven door
Hermeto Pascoal
(een grote naam uit de Braziliaanse muziek die door Miles
Davis ooit
werd omschreven als
“de
meest indrukwekkende muzikant ter wereld”)
ook
enkele grote klassiekers van
Amália Rodrigues ('Tudo Isto é Fado', 'Foi Deus', 'Asas Fechadas',
'Barco Negro'), maar
ook van
Carlos Paredes ('Verdes Anos'), van
Mariza ('Há Uma Música do Povo') en
van Mafalda
Arnauth ('E Se Não For Fado').
Maria
Mendes junta três originais da sua lavra e um fado escrito
para
ela por
Hermeto Pascoal
,
grande
nome
da música brasileira que um dia Miles Davis descreveu como “o
músico mais impressionante do mundo”
a alguns
clássicos maiores de Amália Rodrigues ('Tudo
Isto é Fado',
'Foi
Deus',
'Asas
Fechadas',
'Barco
Negro'),
mas também de Carlos Paredes ('Verdes
Anos'),
de
Mariza ('Há
Uma Música do Povo')
e
Mafalda Arnauth ('E
Se Não For Fado').
Geen opmerkingen:
Een reactie posten