LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

10 okt 2018

MAGANO STEEKT CANTE ALENTEJANO IN EEN NIEUW KLEEDJE
OS MAGANO DÃO NOVA ROUPAGEM AO CANTE ALENTEJANO
In 2014 werd Magano opgericht, een project van drie muzikanten: Sofia Ramos, Nuno Ramos en Francisco Brito. De groep vindt zijn belangrijkste inspiratie in de Cante Alentejano en wil door gebruik van een contrabas, viool, percussie en zang met twee stemmen een nieuwe uitdrukkingsvorm geven aan deze muziek, die Cultureel Werelderfgoed is.
Em 2014 surgiu Magano, projeto de três músicos: Sofia  Ramos, Nuno Ramos e Francisco Brito. A banda encontra no Cante Alentejano a sua maior inspiração e quer dar uma nova expressividade a esta música que é Património Cultural Imaterial da Humanidade, através de um contrabaixo, viola e percussões e de uma interpretação a duas vozes.

In 2016 nam Magano een eerste EP op, die zeer goed onthaald werd, en nu schrijven ze met hun gelijknamige debuutplaat een nieuw hoofdstuk. 'Chamaste-me Extravagante' is de presentatie single en de videoclip vergezelt de bandleden op een nachtje uit in Lissabon, een illustratie van de tekst van een traditional die hier in een ode wordt heruitgevonden. Experimenterend met onverwachte klanken en gesitueerd in een moderne en stedelijke omgeving wil de band de Cante Alentejano in een nieuw kleedje steken terwijl de integriteit en de eigenheden, die de Cante zo speciaal maken, worden behouden.
Em 2016 os Magano gravaram o seu primeiro EP, muito bem recebido, e agora inauguram um novo capítulo com o álbum de estreia homónimo. 'Chamaste-me Extravagante' é o single de apresentação e o vídeo acompanha os elementos da banda numa saída noturna em Lisboa, ilustrando assim a letra da música tradicional aqui reinventada e homenageada pelo grupo. Experimentando sonoridades improváveis e situando a ação num ambiente moderno e citadino a banda quer transfigurar o Cante e dar-lhe uma nova roupagem, mantendo a integridade e as idiossincrasias que o tornam tão especial.


Chamaste-me extravagante
Por eu ter uma noitada
Eu sou um rapaz brilhante
Recolho de madrugada

Recolho de madrugada
Mesmo agora neste instante
Por eu ter uma noitada
Chamaste-me extravagante

Se o meu cante desprezares
Por já vir rompendo o dia
Ainda nunca ouvi cantar
Um rouxinol ao meio dia
© Letra: tradicional
Je noemde me extravagant.
Omdat ik een nachtje op stap ga
Ik ben een slimme jongen
En kom terug bij zonsopgang

Ik kom terug bij zonsopgang
Zelfs al heb je me nu
Omdat ik een nachtje op stap ga
Extravagant genoemd.

Als je mijn gezang niet mooi vindt
Omdat de dag reeds aangebroken is
Ik heb nog nooit een nachtegaal gehoord
Die zingt op het middaguur
© Tekst: traditional - eigen vertaling


Geen opmerkingen:

Een reactie posten