LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

22 dec 2017

OS QUATRO E MEIA’ BRENGEN NIEUWE SINGLE UIT
'OS QUATRO E MEIA' LANÇAM NOVO SINGLE
Minha Mãe Está Sempre Certa’ (‘Mijn moeder heeft altijd gelijk’) komt uit het album ‘Pontos Nos Is’ ('Puntjes op de I’s'), dat reeds in juni van dit jaar uit kwam. Deze debuutplaat van de groep uit Coimbra bestaat helemaal uit eigen nummers, alles met muziek en tekst van leden van de band, die ook de muzikale arrangementen uitwerken.
‘Minha Mãe Está Sempre Certa’ é retirado do álbum ‘Pontos Nos Is’ que foi lançado em junho deste ano. Este álbum de estreia da banda de Coimbra é totalmente composto por temas inéditos, todos de autoria, música e letra, dos elementos da banda, que assinam também os arranjos musicais.


In verband met het soort muziek dat ze brengen, zeggen ze dingen als:
We weigeren om het even welke band een muzikaal etiket op te plakken, want het doet onrecht aan en er zijn altijd meerdere invloeden.”
- “No nosso caso, e no caso concreto do CD, não há um estilo musical claramente definido. O que ajuda a perceber melhor o que nós fazemos, será um pop acústico.”
In ons geval, meer concreet i.v.m. deze CD, is er geen duidelijk gedefinieerde stijl. Wel is duidelijk dat wat wij doen wellicht akoestische pop is.”
Referindo-se ao tipo de música que fazem, dizem coisas como:
- “Recusamos a ideia de catalogar qualquer banda num estilo musical, pois é um bocado redutor, e há sempre várias influências.
– Er is altijd ruimte voor nieuwe muziek… het heruitvinden van een eerder traditionele sound, met de intentie om het in een moderner kleedje te stoppen, maar zonder de essentie van de traditionele Portugese muziek uit het oog te verliezen.”
- “Há sempre espaço para as novas músicas… a reinvenção das sonoridades mais tradicionais, procurando dar-lhes uma roupagem mais moderna, mas sem perder a essência da música tradicional portuguesa.
De videoclip voor de single is geproduced en gemaakt door de band zelf en is het resultaat van video's die door de fans werden ingestuurd ter illustratie van de hechte en speciale band die bestaat tussen moeders en kinderen.
O vídeo clipe do single é produzido e realizado pela banda própria, resultado do envio de videos por parte dos fãs que ilustram a relação verdadeira e especial, existente entre mães e filhos.



Minha Mãe Está Sempre Certa
Ela disse-me ao jantar
Tens o prato para acabar
A cenoura é para comer
Dos teus olhos vai fazer
Duas estrelas a brilhar

Ela disse meu menino
Tu ainda és pequenino
Mas o tempo corre louco
E todo o empenho é pouco
Para guiares o teu destino

Ela lê no meu olhar
Ou na minha alma aberta
Não sei bem como consegue
Mas por muito que eu o negue
Minha mãe está sempre certa

Ela disse-me atenção
Vai vestir o teu blusão
Olha que de madrugada
Já faz frio e há geada
E não estamos no verão

Ela disse tens de ver
O que está a acontecer
Olha que essa rapariga
É muito mais que uma amiga
E não a queres perder

Ela lê no meu olhar
Ou na minha alma aberta
Não sei bem como consegue
Mas por muito que eu o negue
Minha mãe está sempre certa

Ela disse tem cuidado
Vê se abrandas um bocado
Não ponderas, nem sossegas
Não pertences, nem te entregas
De verdade em nenhum lado

Ela disse meu rapaz,
Sabes bem do que és capaz
O mundo espera por ti,
Segue em frente e sorri
Não queiras ficar para trás
© Letra: Os Quatro e Meia
Mijn Moeder Heeft Altijd Gelijk
Zij zegt mij bij het eten
Je moet je bord leeg eten
Eet je wortelen op
En ze zullen van jouw ogen
Twee blinkende sterren maken

Zij zegt mijn kind
Je bent nog zo klein
Maar de tijd vliegt snel
En alle inzet is nog te weinig
Om je naar jouw doel te leiden

Zij leest in mijn ogen
Of in mijn open ziel
Ik weet niet hoe ze het doet
Maar hoe ik het ook ontken
Mijn moeder heeft altijd gelijk

Ze zegt me op te letten
Trek maar een jasje aan
Want bij zonsopgang
Is er al kou en vorst
En het is geen zomer meer

Ze zegt dat ik moet zien
Wat aan het gebeuren is
Kijk eens, dit meisje
Is meer dan een vriendin
En je wil haar niet verliezen

Zij leest in mijn ogen
Of in mijn open ziel
Ik weet niet hoe ze het doet
Maar hoe ik het ook ontken
Mijn moeder heeft altijd gelijk

Ze zegt me op te letten
Doe het maar wat kalmer aan
Je denkt niet na of rust niet uit
Je hoort niet bij of je geeft je niet aan
Welke kant dan ook

Ze zegt, mijn jongen
Je weet wat je kan
De wereld wacht op jou
Ga rechtdoor en lach
Je wil toch niet achterblijven
© Tekst: Os Quatro e Meia - eigen vertaling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten