BRUXELAS CHORA COM AZULEJOS DE SINTRA
De tekenaar-schilder Benoît van Innis (°1960-Brugge) is
vooral bekend door zijn - vaak absurd humoristische - tekeningen in bladen als
De Standaard, De Volkskrant, Paris Match, en The New Yorker. Hij integreert zijn kunstwerken ook in privé- of openbare
gebouwen.
O desenhador-pintor Benoît van Innis
(nasceu em Bruges,1960) é mais conhecido por seus desenhos -muitas vezes
absurdamente humorísticos- em revistas como De Standaard, De Volkskrant, Paris
Match e The New Yorker. Também integra as suas obras em edifícios privados ou públicos.
Zo ontwierp hij voor het metrostation Maalbeek in Brussel (waar deze
week de tweede terroristische aanslag plaats vond) een monumentale tegelwand
met 8 tekeningen, die hij in het Portugese Sintra schilderde in de Fábrica de
Cerâmica da Viúva Lamego.
Assim projetou na estação de metro
Maelbeek em Bruxelas (onde ocorreu o segundo atentado terrorista) um painel monumental de azulejos com oito desenhos, que
pintou em Sintra (Portugal) na Fábrica de Cerâmica da Viúva Lamego.
Het werk is ondertussen 20 jaar oud en de kunstenaar
herinnert zich nog goed hoe hij de opdracht aanpakte. Hij koos voor een heel
direct beeld van anonieme mensen, die toch een persoonlijkheid hebben. Benoît
merkt op dat die ‘simpele tekeningen’ zoveel jaar later toch een zekere impact
hebben. Journalisten contacteren hem en zijn kunstwerken worden gedeeld via de
sociale media. Door het toevoegen van een traan
treffen de beelden meer dan ooit.
In de brochure ‘Portugal in Brugge’, die ik enkele jaren
terug maakte, had ik het al over Benoit Van Innis.
“Bij de ingang van het Jan
Breydelstadion hangt een monumentale azulejo, 11 op 5,5 meter, van de hand van
Benoît Van Innis. Deze Brugse kunstenaar ontwierp ‘Playtime’ ter gelegenheid
van Brugge Culturele Hoofdstad van Europa 2002, maar diende voor de technische
uitvoering naar Sintra te trekken. De vermaarde Fábrica de Cerâmica da Viúva Lamego
(vroeger in Lissabon) produceert er sinds 1849 parels van de azulejos-kunst.”
Já mencionei Benoit Van Innis na brochura
‘Portugal Bruges’, que fiz há alguns anos.
“Na entrada do
estádio Jan Breydel encontra-se um azulejo monumental, 11 por 5,5 metros, feito
por Benoît Van Innis. Este artista Brugense desenhou ‘Playtime’ por ocasião de
Bruges Capital Cultural da Europa 2002, mas teve que ir a Sintra para a execução técnica,
na famosa Fábrica de Cerâmica da Viúva Lamego (anteriormente em Lisboa), que
tem produzido desde 1849 obras-primas da azulejaria.”
Pakkend... zeker nu.
BeantwoordenVerwijderenZeg wel, Maaike.
Verwijderen