JORGE FERNANDO CONDECORADO NA ORDEM DO INFANTE DOM HENRIQUE
De President van Portugal riddert vandaag de fadista en
componist Jorge Fernando als ‘Comendeur van de Orde van de Infant Dom Henrique’.
Deze orde onderscheidt personen voor bewezen diensten aan
Portugal, portugezen en vreemdelingen, evenals voor verdienste in de
verspreiding van de Portugese cultuur of omwille van onderzoek over Portugal, de
geschiedenis en de waarden.
O Presidente da República condecora
hoje o fadista e compositor Jorge Fernando com a Comenda da Ordem do Infante D.
Henrique.
A Ordem do Infante D. Henrique
destina-se a distinguir quem houver prestado serviços relevantes a Portugal, no
País e no estrangeiro, assim como serviços na expansão da cultura portuguesa ou
para conhecimento de Portugal, da sua História e dos seus valores.
Over het belang van Jorge Fernando voor de Portugese muziek
had ik het hier reeds uitgebreid in mei 2011, hieronder ter herinnering.
Já tratei sobre a importância de
Jorge Fernando para a música Portuguesa (Maio de 2011), repito abaixo como lembrete.
Deze schrijver-componist-muzikant-zanger-producer
(Lissabon, 1957) is wellicht één der
belangrijkste figuren in de hedendaagse fado, maar zeker één der meest
onderschatte. Als 4-jarige vergezelt hij al zijn grootvader-fadist in het
nachtelijke Lissabon. Op zijn 13de vormt hij zijn eerste garage-band, maar een
ontmoeting met één van de grote namen uit fado, Fernando Maurício, zal zijn
leven veranderen. Voor hem schrijft hij als 16-jarige het prachtige ‘Boa noite
solidão’. Hij besluit zelfs zijn voetbal-carrière op te geven, hoewel hij dan reeds
internationaal junior is. Van 1976 tot 1982 begeleidt hij de legendarische Amália
Rodrigues op viola (klassieke gitaar) en in 1989 brengt hij zijn eerste solo-album
uit, genoemd naar het reeds vermelde ‘Boa noite solidão’. Hij is niet bang om
de traditionele paden te verlaten, wat zijn samenwerking met o.a. Paulo
Bragança verklaart. Op zijn cd ‘Vida’ staat trouwens een duet met de Portugese
rapper Sam the Kid.
Este escritor-compositor-músico-cantor-produtor
(Lisboa, 1957) talvez seja uma das figuras mais importantes no fado
contemporâneo, mas certamente é um dos mais subestimados. Como 4 anos já
acompanha seu avô-fadista na Lisboa nocturna. Na idade de 13 anos forma a sua
primeira banda de garagem, mas um encontro com um dos grandes nomes do fado,
Fernando Maurício, vai mudar a sua vida. Com 16 anos escreve para Maurício a
linda canção «Boa Noite Solidão». Ele mesmo decide acabar a sua carreira no
futebol, embora ele já tenha chegado a internacional júnior. De 1976 a 1982
acompanha a lendária Amália Rodrigues na viola e em 1989 lança o seu primeiro
álbum solo, com o mesmo título da canção acima «Boa Noite Solidão». Jorge não
tem medo de sair dos caminhos tradicionais, o que explica a sua colaboração com
Paulo Bragança. Além disso, no seu álbum «Vida» há mesmo um dueto com o rapper
português Sam the Kid.
Jorge Fernando schreef en componeerde
o.a. ‘Oxalá’ en ‘Os Búzios’ voor Ana Moura en het wondermooie ‘Chuva’, dat door
Mariza onsterfelijk gemaakt werd. Zijn werk behoort tot de meest uitgevoerde en
opgenomen hedendaagse muziek van Portugal.
Als producer had hij o.a. Argentina
Santos, António Pinto Basto, José da Câmara en Paulo Bragança onder zijn hoede
maar zijn grootste verdienste ligt in het ontdekken van jong talent. Hij produceerde de
eerste cd van Mariza (‘Fado em Mim’) en van Ana Moura (‘Guarda-me a vida na mão’).
Deze week kwam trouwens het eerste album
van zijn recentste ontdekking op de markt : ‘Oitava Cor’ van Fábia Rebordão.
Ik denk dan ook dat we Jorge Fernando
stilaan als een levend monument van de fado mogen beschouwen.
Jorge Fernando
escreveu e compôs, entre outras, «Oxalá» e «Os Búzios» para Ana Moura e a maravilhosa
«Chuva», que foi imortalizada na voz de Mariza. Sua obra está entre as mais
cantadas e gravadas de Portugal.
Como produtor
ele trabalhou com Argentina Santos, António Pinto Basto, José da Câmara e Paulo
Bragança, mas o seu maior mérito é que foi o responsável pela descoberta de
novos talentos. Ele produziu o primeiro CD de Mariza («Fado em Mim») e de Ana
Moura («Guarda-me A Vida Na Mão»). Esta semana também lançou o álbum de estreia
da sua mais recente descoberta : «Oitava Cor» de Fábia Rebordão.
Então penso que
já podemos considerar Jorge Fernando um monumento vivo do fado.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten