LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

9 mei 2020

PEDRO ABRUNHOSA ZINGT VOOR ZIJN VADER IN ISOLATIE
PEDRO ABRUNHOSA CANTA PARA O PAI EM TEMPO DE ISOLAMENTO

Sinds begin maart ziet Pedro Abrunhosa zijn 96 jarige vader niet meer en hij moet met hem praten via een scherm. De nieuwe song Tempestade (Storm), een samenwerking met Carolina Deslandes, is een brief aan zijn vader in tijden van isolatie tijdens de Covid-19 pandemie.
Desde o início de março Pedro Abrunhosa não vê o seu pai de 96 anos e tem de falar com ele através de um ecrã. A nova música Tempestade, em colaboração com Carolina Deslandes, é uma carta para o pai em tempo de isolamento durante a pandemia de Covid-19.

We staan niet alleen in de storm’ is de eerste versregel van de tekst (doet denken aan You'll Never Walk Alone) en staat stil bij de nieuwe realiteit waarin we nu leven. Een muzikale boodschap van hoop op de stilte die altijd komt na de storm. Abrunhosa denkt aan een toekomst die we dichtbij en helemaal willen: 'En van de toekomst wil niemand slechts de helft'.
Não estamos sós na tempestade’ é o primeiro verso da letra (faz pensar em You'll Never Walk Alone) e reflete sobre a nova realidade que vivemos. Uma mensagem musical de esperança para a bonança que sempre vem depois de todas as tempestades. Abrunhosa pensa no futuro que se quer próximo e por inteiro: ‘E do futuro ninguém quer só metade’.

Tempestade is ook een demonstratie van de flexibiliteit van artiesten, aldus Pedro: "Alles kwam tot stand via telewerk, met Carolina Deslandes in Lissabon en producer Diogo Piçarra in Faro".
Tempestade é também a demonstração da flexibilidade dos artistas, segundo Pedro: "Foi tudo feito em teletrabalho, com a Carolina Deslandes em Lisboa e o produtor Diogo Piçarra em Faro".

TEMPESTADE
Não estamos sós na tempestade
Ainda há luz neste mar alto
Ainda há anjos de verdade
Voam sozinhos no asfalto
Semeiam sonhos pelas trevas
Trazem histórias de saudade
Meu amor
Não estamos sós na tempestade.

Meu Pai não vás da nossa mesa
Não me ensinaste tudo ainda
Esperarei de luz acesa
Conta-me histórias de Coimbra
Foste montanha a vida inteira
Como a distância me incendeia
Meu Pai, não vás tão cedo desta mesa!

Quando eu voltar, abraça-me por dentro
Aperta-me de tempo
É tão tarde, o amor, é tão tarde
O primeiro dia há de ser
mais que primeiro
Vem salvar-me por inteiro
Do futuro ninguém quer só metade
Meu amor
Não estamos sós na tempestade.

Não estamos sós nesta tormenta
Ainda há festa na varanda!
Uma canção que a noite inventa
Chega das vozes de outra banda
Alguém que toca uma guitarra
Vamos estar juntos na bonança.

Não estamos sós nesta saudade,
A rua chora no mesmo aperto,
Há andorinhas na cidade,
São beijos teus no céu aberto.
Quero ver-te ao fim da tarde,
Mas já não tarda a liberdade,
Meu amor,
Não estamos sós na tempestade!

Quando eu voltar, abraça-me por dentro
Aperta-me de tempo
É tão tarde, o amor, é tão tarde
O primeiro dia há de ser
mais que primeiro
Vem salvar-me por inteiro
Do futuro ninguém quer só metade
Meu amor
Não estamos sós na tempestade.
© Letra: Pedro Abrunhosa
STORM
We staan niet alleen in de storm
Er is nog licht op deze volle zee
Er zijn nog echte engelen
Ze eenzaam vliegen over het asfalt
Ze zaaien dromen in de duisternis
Brengen verhalen over verlangen
Liefste
We staan niet alleen in de storm!

Vader, ga niet weg van onze tafel
Je hebt me nog niet alles geleerd
Ik zal wachten met het licht aan
Vertel me verhalen over Coimbra
Je was je hele leven de berg
Als de afstand die me gaande hield
Vader, ga niet zo vroeg weg van tafel!

Als ik terugkom, knuffel me dan innig
Hou me stevig vast
Het is zo laat, liefste, het is zo laat
De eerste dag moet meer
dan eerste zijn
Kom en haal me hier ongedeerd uit
Niemand wil slechts een halve toekomst
Liefste
We staan niet alleen in de storm!

We staan niet alleen in deze storm
Er is nog feest op het balkon!
Een lied verzonnen door de nacht
Genoeg van de stemmen van een andere band    Iemand die op een gitaar speelt
We zullen samen zijn als het rustig wordt.

We zijn niet alleen met dit verlangen,
De straat huilt in dezelfde nood,
Er zijn zwaluwen in de stad,
Het zijn jouw kussen in de open lucht.
Ik wil je vanavond zien,
De vrijheid komt snel terug,
Liefste
We staan niet alleen in de storm.

Als ik terugkom, knuffel me dan innig
Hou me stevig vast
Het is zo laat, liefste, het is zo laat
De eerste dag moet meer
dan eerste zijn
Kom en haal me hier ongedeerd uit
Niemand wil slechts een halve toekomst
Liefste
We staan niet alleen in de storm!
© Tekst: Pedro Abrunhosa - eigen vertaling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten