LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

4 feb 2020

CRISTINA BRANCO STELT SINGLE UIT NIEUWE PLAAT VOOR
CRISTINA BRANCO APRESENTA SINGLE DO NOVO DISCO
Eva is de titel van het nieuwe album van Cristina Branco dat in maart uitkomt en waaruit ze net de eerste vooruitgeschoven single Delicadeza heeft gepresenteerd. Het wordt een erg autobiografisch album, met de hulp van Eva Haussman, haar alter ego dat zo'n 15 jaar geleden werd gecreëerd. Nu is het moment gekomen om deze tweede ik van de zangeres tot leven te brengen. "Eigenlijk is dit een oefening in de zoektocht naar wie deze Eva is. Alle nummers hebben een zeer sterke persoonlijke component."
Eva é o título do novo álbum de Cristina Branco que sai em março e do qual ela vem de apresentar o primeiro single de avanço Delicadeza. Será um álbum profundamente autobiográfico, com ajuda de Eva Haussman, o seu alter-ego que foi criado há uns 15 anos. Agora chegou o momento de este segundo eu da cantora ganhar vida. No fundo, este é um exercício de saber quem é essa Eva. Todos os temas têm uma componente pessoal muito forte.”
Cristina vervolgt: “Eva is een fotografe, ze legt de ziel en de schoonheid van het menselijk lichaam vast. Ze werd geboren op 2 maart 2006 in Denemarken, meer bepaald Louisiana, het Museum van Moderne Kunst (www.louisiana.dk/en). Zij werd geboren als 34 jarige. Soms word je zo geboren, op een blanco blad, met de hulp van een warrige geest en een trillende hand. Ze kwam in de vorm van een vraag: 'Wat is echte vrijheid voor jou?' Ik maakte haar naar mijn beeld en probeerde zo al mijn twijfels en angsten op orde te brengen, zoals een kunstenaar die zijn eigen morele universum creëert zonder spijt of schuldgevoel! Eva is een vrije geest in constante evolutie! ”.
Cristina continua: “Eva é fotógrafa, ela captura a alma e a beleza do corpo humano. Ela nasceu no dia 2 de março de 2006 na Dinamarca, território de Louisiana, o Museu de Arte Moderna (www.louisiana.dk/en). Nasceu aos 34 anos. Às vezes nasce-se assim, numa folha em branco, por uma mente intrincada e uma mão trémula. Ela chegou na forma de uma pergunta: ‘O que é para ti a verdadeira liberdade?’. Construí-a à minha imagem e tentei consertar todas as minhas dúvidas e medos, como um artista que cria o seu próprio universo moral sem nenhum arrependimento ou culpa! Eva é um espírito livre em permanente evolução!”.


Net als op eerdere albums nodigde Cristina enkele van de meest gerenommeerde songschrijvers van de huidige Portugese pop-rock uit om voor haar te componeren en vervolgens bewerkt ze het nummer naar haar eigen sound, die ze samen met haar muzikanten zoekt: Bernardo Couto (Portugese gitaar), Bernardo Moreira (contrabas) en Luís Figueiredo (piano).
Como já fez para os álbuns anteriores, Cristina convidou alguns dos escritores de canções mais reputados da pop-rock portuguesa atual para comporem para si, adaptando depois o tema para a sua própria identidade sonora que procura em conjunto com os seus músicos: Bernardo Couto (guitarra portuguesa), Bernardo Moreira (contrabaixo) e Luís Figueiredo (piano).
In Nederland, waar ze de laatste jaren zo vaak heeft opgetreden, staan 11 optredens gepland tussen 16 april en 1 mei. De première van Tour Eva in Portugal is gepland op 17 mei in Loulé, waar de video clip in de zoutmijn werd opgenomen.
Na Holanda, país onde atuou tantas vezes nos últimos anos, há 11 espetáculos agendados entre 16 de abril e 1 de maio. A estreia da Tour Eva em Portugal está agendada em Loulé, onde foi gravado o vídeoclipe na mina de sal-gema, no dia 17 de maio.

DELICADEZA
Se sou elegante e tenho tudo no lugar
Se perdi a graça por me irritar
Se me comporto, se dou para o torto
Hão de me informar

Já não me trava o medo de falhar
Brinco com o fogo até me queimar
Não tenho marido, não tenho dormido
Hei de me salvar

Eu não sou de ferro
Nem sou de fraca constituição

Quero sentir-me sempre em casa
E nunca me pôr em causa
E nunca mais ter de me explicar
Com delicadeza

Quero fruir da minha forma
E matar a minha fome
E que nunca mais me digam o que pensar
Com delicadeza

Qual é a idade em que já não se quer saber
Cheguei lá sem me aperceber
Com a cabeça no que há de vir
Olho para o espelho antes de sair
E digo “nada mal"

Eu não sou de ferro
Nem sou de fraca constituição
© Letra: Francisca Cortesão
GEVOEL
Als ik elegant ben en alles zit op zijn plaats
Als ik geïrriteerd de gratie verloor
Als ik me gedraag, als ik in de fout ga
Zal men mij er moeten op wijzen

Faalangst stopt mij niet langer
Ik speel met vuur tot ik me verbrand
Ik heb geen man, heb niet geslapen
Ik zal mezelf moeten bevrijden

Ik ben niet van ijzer
Maar ook niet zwak van gestel

Ik wil me altijd thuis voelen
En nooit mezelf in vraag stellen
Het nooit meer moeten uitleggen
Met gevoel

Op mijn manier wil ik genieten
En mijn honger stillen
Dat men mij nooit meer zegt wat ik moet denken
Met gevoel

Op welke leeftijd wil men het niet meer weten
Ik ben ongemerkt al zover
Met mijn hoofd bij wat komen moet
Kijk ik in de spiegel voor ik vertrek
En denk ik "helemaal niet slecht"

Ik ben niet van ijzer
Maar ook niet zwak van gestel
© Tekst: Francisca Cortesão - eigen vertaling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten