LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

26 okt 2019

SLOW J EN SARA TAVARES OVER DROMEN
SLOW J E SARA TAVARES SOBRE OS SONHOS
Enkele weken terug bracht Slow J onaangekondigd zijn tweede plaat 'You Are Forgiven' uit. Het album is een bevestiging van het talent en de veelzijdigheid van de rapper en is, gezien de reviews en feedback op sociale netwerken, enthousiast ontvangen door het grote publiek.
Há algumas semanas Slow J lançou, sem qualquer tipo de aviso, o seu segundo álbum 'You Are Forgiven'. O disco confirma o talento e a versatilidade do rapper e, considerando as reviews e feedbacks nas redes sociais, tem sido recebido com entusiasmo pelo público.

Van het eerste nummer van de plaat is er al een videoclip. Voor 'Também Sonhar', volgens Slow J, één van zijn "favoriete nummers van het album", kreeg hij de vocale medewerking van Sara Tavares, een Portugese zangeres en songwriter van Kaapverdische afkomst. Met het nummer willen beiden onderstrepen hoe belangrijk het is om dromen niet on hold te zetten omwille van verantwoordelijkheden, maar ook om verantwoordelijkheid niet voor dromen vooruit te schuiven.
Entretanto a primeira faixa do álbum já tem videoclipe. 'Também Sonhar', segundo Slow J uma das suas “canções preferidas do álbum”, conta com a participação vocal de Sara Tavares, cantora e compositora portuguesa com ascendência cabo-verdiana. Com o tema ambos querem mostrar a importância de não colocar os sonhos em espera por causa das responsabilidades, nem adiar as responsabilidades pelos sonhos.
TAMBÉM SONHAR
Arranhar as costas de mil montanhas
Desembarcar, cair, de tudo
Na terra, na lua, no fundo
O mundo só pode ser mais

Sou Maria capaz de sonhar
Até à última gota
Dou o sonho dos cotas
Se morrer nem me notas
E então, se um dia, só um dia...

Ser pai de família mas também sonhar
Exemplo é tudo o que eu tenho p’ra dar
Só não sei se exemplo me isenta de pagar a água
E a renda, onde vamos morar

Eu queria ser melhor pai que o meu pai
Ele trabalhava de mais e agora eu trabalho
Por todas as horas que ele
Trabalhou sem amar o que faz
O que é que eu quis?

Minha fama quis ver-me a parar de sonhar
Confundindo o que eu queria alcançar
Sucesso ‘tá a querer me convencer de que antes
Eu sonhava alto de mais

Desculpa, eu tive de dar um passo atrás
Lembrar-me do que eu sou capaz
Tive de afastar-me primeiro
P’ra amar o que eu tenho e não me conformar
O que é que eu quis?

Bem-vindo ao topo, topo do quê
Topo p’ra quem, qual é o teu sonho?

Protege-o bem
P’ra não esqueceres
Ou a vida vai levá-lo
Sem te aperceberes

Eu quis sonhar mais alto
Perguntei a Deus será demasiado
Eu só quero ser eu, não tens de acreditar
Acredita no teu, só quero olhar ao espelho
E saber que eu tentei o meu
Agora eu sei o que é que eu quis

Agora que eu tenho a responsabilidade
E há coisas que eu não vou poder arriscar
Mas tenho de continuar a sonhar
O que é que eu quis?
© Letra: Sara Tavares & Slow J
OOK DROMEN
Hellingen van duizend bergen bedwingen
Aanleggen, vallen, van alles
Op aarde, op de maan, in de diepte
De wereld kan altijd meer zijn

Ik ben Maria die zorgt voor dromen
Tot de laatste snik
Geef ik de droom van de ouderen door
Als ik sterf zal je het niet merken
En dus, als op een dag, ergens een dag...

Gezinshoofd zijn, maar ook dromen
Het voorbeeld geven is wat ik moet doen
Ik weet echter niet of dit mij vrijstelt van betalen Van water en huur, waar we gaan wonen

Ik zou als vader beter willen zijn dan de mijne
Hij werkte veel te hard en nu werk ik
Voor alle uren die hij klopte
Zonder voldoening in wat hij deed
Wat is het dat ik wou?

Mijn reputatie wilde mijn dromen fnuiken
In tegenstelling tot wat ik wilde bereiken
Succes probeert me te overtuigen dat mijn
Dromen van vroeger te hoog gegrepen waren

Sorry, ik moest een stap terug zetten
Terug naar wat ik echt kan
Ik moest eerst afstand nemen om te waarderen
Wat ik heb en om niet te conformeren
Wat is het dat ik wou?

Welkom hier aan de top, top van wat
Top voor wie, wat is jouw droom?

Bescherm hem goed
Zodat je dat hem niet vergeet
Of het leven zal hem wegvoeren
Zonder dat je het merkt

Ik wilde dromen van meer
Vroeg aan God of het genoeg was
Ik wil gewoon mezelf zijn, geloof het of niet
Geloof in de jouwe, ik wil gewoon in de spiegel Kijken en weten dat ik de mijne ben gevolgd
Nu weet ik wat het is dat ik wou

Met de verantwoordelijkheid die ik nu heb
Zijn er zaken die ik niet kan riskeren
Maar ik moet blijven dromen
Wat is het dat ik wou?
© Tekst: Sara Tavares & Slow J - eigen vertaling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten