CASULO : NIEUWE ALBUM VAN MÁRCIA
CASULO : NOVO ALBUM DE MÁRCIA
Begin volgende week ligt de tweede cd van Márcia in de winkels.
Het
volledige album kan je hier al beluisteren: http://ipsilon.publico.pt/musica/critica.aspx?id=319668
In de bijhorende mening van criticus Gonçalo Frota kan ik mij
vinden:
“Bij het beluisteren
van Casulo laat zich onmiddellijk een eerste conclusie te trekken: laat alle
hoop varen op een voortzetting of equivalent van ‘A Pele que Há em Mim’. Voor
de zekerheid een tweede en derde beluistering en het wordt nog duidelijker dat
Márcia onder geen beding het duet met JP Simões (en de virale effecten ervan) wilde
herhalen. Meer dan dat: ze lijkt zelfs de zweem van pop, die er nog was op de cd
Dá, te hebben opgegeven. De gecontroleerde uitbundigheid van het vorige album,
versterkt door de productie van Walter Benjamin, wordt op Casulo een rode draad
van soberheid doorheen het volledige album.
Deze geweldige en solide balans wordt
nergens bedreigd. Nooit wordt de ruimte rond de stem van Marcia ingevuld door de
verleiding om te ‘vullen’ om te verbergen - wat gebeurt is precies het
tegenovergestelde, van elk instrument wordt de rechtvaardiging van de absolute
noodzaak van aanwezigheid vereist. Vandaar dat het geïsoleerde onregelmatige
slagwerk in ‘Decanto’, de plotselinge verschijning van een Samuel Úria in de
crescendo finale van ‘Menina’, een duidelijke toepassing van refreinen met pop
in de goede zin in ‘Deixa-me Ir’ of de notoire aanwezigheid van rumoerige
elektrische gitaar op ‘Hora Incerta’ perfect in hun context passen, zachtjes
verwerkt in een reeks songs (van een uitzonderlijke melodische charme) met een
overtuiging die alleen mogelijk is bij iemand die afziet van elke vorm van
aanstellerij.
Overigens elke mogelijke aanwezige
universele parallel vertoont dezelfde onverschilligheid voor wanhopige roep om
aandacht: de dynamiek van ‘Decanto’ zou die van Bon Iver kunnen zijn, het zou
niet verbazen als Úria zo zou zingen op een plaat van Sergio Godinho, ‘Deixa-me
Ir’ zou niet misstaan als compositie voor Aimee Mann, de elektrische gitaren
zouden het goed doen op het album dat Diva maakte met Adolfo Luxúria Canibal.
Casulo klinkt als de mooiste der anticlimaxen.
Niet omwille van een teleurstelling,
maar omdat de muziek van Márcia heruitgevonden wordt zoals we nooit hadden verwacht.
Ze geeft niet toe aan verwachtingen, heeft er ook geen schrik van, gaat er niet
tegen in, zet ze gewoon aan de kant en ontneemt ze alle macht door ze te
negeren.”
Het nieuwe album wordt voorgesteld in Lissabon in Cinema São
Jorge op 14 mei om 21 uur.
(Zie
ook item dd 3/3/2011).
(bron/fonte : youtube.com/watch?v=pgZOwb40wUE)
O segundo CD de Márcia chega às
lojas na semana que vem.
Já
pode ouvir o álbum inteiro aqui:
Concordo com a opinião do crítico
Gonçalo Frota:
“Há uma
primeira conclusão a tirar assim que se acaba de ouvir Casulo: quem por aqui se
aventurar pode deixar à porta qualquer esperança de dar de caras com uma
continuação ou um equivalente de ‘A Pele que Há em Mim’. Ouve-se uma segunda e
uma terceira vez para ter a certeza e torna-se ainda mais evidente que, nem por
sombras, Márcia tentou repetir o dueto (e os efeitos da partilha viral) com JP
Simões. Mais do que isso: parece até ter limpado o rasto pop que existia em Dá.
Aquilo que havia de controlada exuberância no disco anterior, potenciada pela
produção de Walter Benjamin, transforma-se em Casulo num fio inquebrantável de
sobriedade que perpassa todo o disco.
Esse
espantoso e sólido equilíbrio nunca se vê posto em perigo. Nunca o espaço em
redor da voz de Márcia é ocupado pela tentação de ‘encher’ para esconder - o
que acontece é precisamente o contrário, pedese a cada instrumento que
justifique a absoluta necessidade da sua presença. Daí que a bateria
solitariamente desgovernada de ‘Decanto’, a súbita entrada em cena de um Samuel
Úria no final em crescendo de ‘Menina’, a assunção mais clara da existência de
refrães de acordo com o bom senso pop de ‘Deixa-me Ir’ ou o visto temporário
para a visita de guitarra eléctricas agitadas em ‘Hora Incerta’ não deixem de
aparecer perfeitamente contextualizados, pousado suavemente sobre um conjunto
de canções (de um charme melódico invulgar) com a confiança que só é possível a
quem prescinde de qualquer espalhafato.
Aliás, tudo
o que de aqui se possa extrair de universos paralelos mantém esse desinteresse
por chamadas de atenção desesperadas: a dinâmica de ‘Decanto’ poderia vir dos
Bon Iver, Úria não espantaria a cantar assim num disco de Sérgio Godinho, ‘Deixa-me
Ir’ convenceria como composição para Aimee Mann, as guitarras eléctricas
cairiam bem no álbum dos Diva partilhado com Adolfo Luxúria Canibal.
Casulo soa
ao mais belo dos anticlímaxes. Não por decepção, mas porque reconfigura a
música de Márcia como não esperávamos que acontecesse. Não cede às
expectativas, não treme na sua presença, não as hostiliza; apenas lhes passa ao
lado, ignorando-as e não lhes dando qualquer poder.”
O novo disco será apresentado em
Lisboa no Cinema São Jorge a 14 de maio às 21 horas.
(Vejam tmbém o item do 3/3/2011)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten