LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

29 jun 2014

PEDRO BARROSO: ‘IN NOMINAE’, NIEUWE CD EN MEER...
PEDRO BARROSO: ‘IN NOMINAE’, NOVO CD E MAIS... 
Op de voorstelling ‘Wat als fado niet bestond...’ van een tijdje terug stelde ik ook Pedro Barroso voor met het nummer ‘In Nominae’. Hierbij de video-clip met tekst in portugees en vertaling in nederlands. Over deze schrijver, dichter, componist, denker en muzikant had ik het hier reeds in vorige bijdragen, maar de recente gebeurtenissen wil ik u ook niet onthouden.
Pedro Barroso bracht ondertussen een nieuwe CD uit, ‘Palavras ao Vento’ waarop deze oude krijger van een moedige generatie zijn strijd voor Democratie en Vrijheid verder zet. Het noodlot sloeg echter ook toe, onder de vorm van zware medische problemen, waarbij het ergste voorlopig toch blijkbaar gepasseerd is. Op de facebook-pagina van Barroso verscheen in dit verband het volgende.

“Vrienden,
ik ben terug thuis nadat ik twee maanden door een hel ging, voor altijd getekend aan de linkerarm en misschien - ik hoop echter van niet – aan de stem. Gedurende zowat een maand geïntubeerd en dankzij inspuitingen die me het leven moesten redden zowel in de ambulance als de spoedafdeling, is men daarin geslaagd; maar ik ben niet dezelfde en niet in staat om al concerten af te werken. Ik troost mij dat ik mijn CD ‘Palavras ao vento’ reeds had uitgebracht en met de wetenschap dat in mijn werk min of meer alles gezegd is. Gelukkig heb ik mijn gevoel voor de dingen niet verloren, noch mijn zin voor kritiek. De tijd dat ik in coma lag (15 dagen) en een aantal doodservaringen hadden kunnen resulteren in een geestelijke aftakeling, wat gelukkig niet gebeurde. Ik dank iedereen die mij heeft gered. Ik dank het handvol ‘getikten’ dat hierbuiten ‘viva quem canta’ inzette (nvdr: ‘leve hij die zingt’- een song van Barroso) en waarvan ik nooit zal weten wie en met hoeveel ze waren. Bij drie hartstilstanden zag ik de dood voor ogen. Ik weet dat mijn 170 kg gelijk stonden aan een... tijdbom. Ik ben al meer dan 30 kilo kwijt. Nauwelijks tien dagen ben ik terug beginnen stappen en nu kan ik langzaam alles beginnen toelichten, want al mijn vrienden, persoonlijk of via internet, hebben hier recht op. Ik leef en alles wat ik schreef en zong in mijn leven wordt nu nog meer van jullie en heeft nu nog meer zin om verspreid te worden, want het is niet voor herhaling vatbaar.
Een knuffel voor iedereen. Het leven is mooi.
Geniet van elke minuut van jullie leven. Ik had het  jammer gevonden om jullie zo vroeg achter te laten.”  

Ik wens hem alvast een snel en goed herstel!          
Na conferência ‘E se não existisse fado ...’ de há algum tempo, também apresentei Pedro Barroso com a música ‘In Nominae’. Aqui o clipe, com texto em Português e tradução em neerlandês. Aqui já tratei deste escritor, poeta, compositor, filósofo e músico, mas também tenho que falar dos acontecimentos recentes.
Entretanto Pedro Barroso lançou um novo CD, ‘Palavras ao Vento’ em que este velho combatente de uma geração de coragem continua a luta pela Democracia e pela Liberdade. Mas também o destino foi muito duro com ele, na forma de graves problemas de saúde, seja que aparentemente o pior por enquanto já passou. Na página de facebook de Barroso apareceu neste contexto o seguinte.

“Amigos,
voltei a casa depois de viver um inferno de dois meses e ficar afetado para sempre na mão esquerda e talvez - espero bem que não - na voz. Entubado cerca de um mês e picado de urgência para me salvarem a vida tanto nas urgências por onde passei como na ambulância do INEM, CONSEGUIRAM; mas não sou o mesmo nem poderei fazer concertos tão cedo. Consola-me que tivesse acabado de sair um CD "Palavras ao vento" e ter a consciência de que mais coisa menos coisa na minha obra está tudo dito. Felizmente não perdi nem o sentido das coisas nem o sentido crítico. O tempo que estive em coma (15 Dias) e os vários colapsos/morte podiam ter provocado um estado de imbecilidade que felizmente não aconteceu. Agradeço a todos os que me salvaram. Agradeço à meia dúzia de malucos que se puseram a cantar "viva quem canta" cá fora e que nunca saberei quem ou quantos foram. Vi a morte por colapso cardio respiratório três vezes. Tendo 170 Kg tenho consciência de que era... uma bomba relógio. Perdi já mais de 30 quilos. Recomecei a andar há dez dias apenas e devagar hoje retorno explicando pois todos os meus amigos pessoais ou via net merecem este obrigado. Estou vivo e tudo o que escrevi ou cantei na minha vida torna-se agora, ainda mais vosso e mais razoes tem para ser divulgado, pois não é repetível.
Um abraço a todos. Viver é lindo.
Saboreiem bem cada minuto das vossas vidas. Eu teria tido pena de vos deixar tão cedo.”

Entretanto desejo-lhe boas e rápidas melhoras!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten